Tuesday 24 April 2012

Bankruptcy??

skrang ni byk kes orang muda jatuh bankrupt,ada mcm2 sbb le jowg bankrupt. huhu

tpi apa yang aq boleh ckp le bdak2 zmn skrang mungkin pasal boros,gaji kecik maybe,jom kita bacasikit keratan akhbar pasal benda yang berlaku zmn skrang ni.,
show me the money the money the ha ha ha,the fa fa fa show me the money2

jom kita baca skit krtan akhbar pasl benda ala ni.


“Statistik yang dikeluarkan oleh Pusat penyelidikan dan Sumber Pengguna (CRRC) ini jika tidak dibendung bakal mengundang masalah berangkai lain seperti tiada tabungan masa depan untuk kecemasan, penyalahgunaan kad kredit serta perbelanjaan melebihi pendapatan.


“Golongan muda pada awal pekerjaan selalunya merancang membeli kereta tanpa memikirkan hutang yang ditanggung berserta faedah dalam jangka masa panjang, ditambah pula kos untuk petrol, tol, serta penyelenggaraan, ini adalah salah satu contoh paling dominan yang membelenggu golongan ini,” katanya kepada pemberita di Perpustakaan Negara, di sini, semalam.


Sehubungan itu, FOMCA melancarkan Bulan Kewangan Berhemat dan Persidangan Perkhidmatan Kewangan dan Pengguna yang dilaksanakan setiap tahun dengan objektifnya memberi penekanan serta galakan kepada pengguna mengemukakan pelbagai isu dan aduan terhadap sektor perbankan.


“Semua pengguna hendaklah mempunyai pengetahuan dalam berurusan dengan pihak perbankan terutama bagi mengelakkan mereka terjebak dalam kekeliruan berkenaan produk kewangan serta perkhidmatan sesetengah bank yang kadang kala menindas golongan pengguna secara terang-terangan,” katanya.


Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Abu Hassan Alshari Yahya, berkata golongan muda yang bekerja seharusnya tidak terlalu ghairah menukar cara hidup walaupun pendapatan bulanan adalah tinggi dan mula memperuntukkan 10 peratus daripada gaji bulanan untuk di simpan khususnya semasa kecemasan.



“Kalau kita menyimpan sehari RM5 sekalipun tidak mengapa kerana dalam jangka masa 25 tahun hasilnya pasti berganda, jangan terlalu memandang kepada berapa banyak wang perlu disimpan bulanan tetapi sikap menyimpan itu wajib berterusan,” katanya yang turut merasmikan program sehari itu.


TERUS TERANG WA CAKAP SAMA LU,LU JANGAN TERGESA2 NAK BELI KERETA CAUSE HARGA KERETA AKAN TURUN MANAKALAH HARGA RUMAH,TANAH LAK AKAN TERUS MENINGKAT HARI DEMI HARI.huhu. lau lu budak2 U,lu beli je la kereta scnd hand,tk kisah lah aslkn murah,tk yah nk gaya sngat,atau sgan dgn awek cause bkn depa yang tolong bayar ko punya kereta,aq cadangka KHUSUS KDP WANITA cause wanita suka naik keta tkut lah katakan.wkaka.jom dgr jap kisah yang menghayat hati skit. huhu



DISEBABKAN tuntutan tugas, Amran terpaksa hidup bersendirian di Johor Bahru dan berjauhan dengan isteri, Ena yang bertugas sebagai pegawai perhubungan awam sebuah syarikat di ibu kota.
Begitupun, Amran (bukan nama sebenar) tidak pernah mengabaikan tanggungjawab terhadap rumah tangga yang dibina sejak 18 tahun lalu. Setiap Sabtu dan Ahad, dia cuba pulang ke ibu kota untuk bertemu Ena (bukan nama sebenar).


Bagaimanapun, bergelar suami hujung minggu dan perpisahan sementara itu menjadi punca keruntuhan rumah tangganya yang kini retak menunggu belah.
Amran tidak menafikan sebelum itu hubungan dengan isteri bermasalah gara-gara dia diisytiharkan muflis apabila syarikat miliknya terpaksa menghentikan operasi dan menanggung hutang bank.


Ini berikutan perniagaan dijalankan bersama abang kandung dan menggunakan namanya sebagai peminjam tidak mampu menanggung beban hutang lebih RM600,000.
Sebaik diisytiharkan muflis, dia terpaksa memulakan hidup baru dengan serba kepayahan. Ini kerana undang-undang memperuntukkan orang yang diisytihar muflis hanya layak ‘memegang wang RM10’ sehari, tidak boleh memiliki kad bank dan banyak halangan lain.


Buat permulaan, dia cuba mencari kerja lain tetapi banyak syarikat tidak mahu menerimanya dengan memberi pelbagai alasan.
Sebenarnya, Amran memiliki ijazah dalam bidang perniagaan dari universiti luar negara, namun ketika memohon pekerjaan, dia hanya menggunakan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) supaya senang ditawarkan kerja.


Akhirnya permohonan menjadi pemandu peribadi kepada seorang usahawan diterima. Amran menunjukkan dedikasinya yang tidak berbelah bahagi.
Walaupun terpaksa berpisah dengan keluarga beberapa hari dan minggu kerana mengikut majikan yang sering memantau kilang di Johor Bahru, Amran menghubungi isteri dan anak hampir setiap hari.


Pada mulanya Ena tidak merungut, tetapi lama-kelamaan dia seolah-olah tidak suka kerjaya Amran dengan alasan penat menguruskan tiga anak sendirian kerana suami tiada di sisi.
Amran tetap meminta isteri memahami keadaan dirinya kerana bukan senang orang yang diisytiharkan muflis mendapatkan pekerjaan, sedangkan dulu dia memiliki segala-galanya — harta, banglo dan kereta mewah.


Semakin lama dia merasakan ada sesuatu disembunyikan isteri, apatah lagi Ena yang bekerja di syarikat konglomerat terkenal dinaikkan pangkat selepas hanya enam bulan bekerja.
“Seorang teman rapat kemudian memberitahu, dia kerap nampak isteri saya keluar dengan lelaki lain. Saya menyangkal tuduhannya kerana tidak mungkin isteri bersikap begitu.
“Mungkin rakan saya sengaja mereka-reka cerita kerana cemburu dengan kebahagiaan kami, tetapi dakwaannya mula mengganggu fikiran.



“Ini membuatkan saya tertekan kerana jauh di sudut hati, saya mula terfikir yang bukan-bukan. Tambahan pula, layanan isteri terhadap saya makin hambar,” katanya.
Ini menyebabkan dia mengambil keputusan menyiasat kelakuan isterinya kerana enggan mendengar cerita tanpa usul periksa.


Amran berkata, dia membuat perancangan sendiri apabila memberitahu mahu pulang ke Johor Bahru tetapi sebenarnya mengambil cuti kerana hendak mengintip perbuatan isteri.
Dia juga mengupah seorang pengawal di tempat kerja Ena untuk mengintip kegiatan hariannya.
“Saya tahu tugas isteri sebagai pegawai perhubungan awam sering menemukannya dengan 
Amran mengaku pernah ternampak kelibat isterinya dengan lelaki yang jauh lebih muda bergandingan ke restoran mewah dalam keadaan sungguh mesra dan sering berdua-duaan di hotel
Semua cerita itu 


Ketika itu berlaku pertengkaran hebat membabitkan mereka bertiga hingga isterinya secara terang-terangan mengakui rasa cinta terhadap Amran sudah lama pudar lalu meminta cerai sambil disaksikan rakan sekerja.


“Isteri juga mengaku hubungannya dengan lelaki bujang itu sudah intim dan meminta dilepaskan kerana tidak mahu lagi hidup bersama saya. Saat itu, hati saya hancur luluh dan sungguh tertekan serta terbayang anak kami.” “Walaupun berkali-kali memujuk hinggakan saya sanggup memaafkan kesilapannya, isteri tetap berkeras mahu bercerai.” “Sikap lelaki itu yang langsung tidak mengakui kesalahannya membuatkan saya naik angin lalu bertanya apakah dia benar-benar mencintai isteri saya. Dia dengan selamba mengakui mencintai Ena.


“Bayangkan betapa hinanya saya saat itu. Saya kemudian ke pejabat agama untuk mendapatkan kaunseling sebelum memfailkan perceraian sesudah berfikir panjang, tak guna terus menyayangi orang yang tidak menyintai kita lagi.


“Hampir setahun berulang-alik ke mahkamah syariah, akhirnya kami disahkan bercerai dan bekas isteri kemudian berkahwin dengan lelaki itu dan anak diletakkan di bawah jagaannya.
“Tak tahan dengan pengalaman pahit itu, saya membawa diri ke luar negara mengikut bapa saudara saya menetap di sana selama lima tahun,” katanya.


Kini Amran kembali ke tanah air dan membuka perniagaan kecil, tetapi tidak mungkin berkahwin lagi kerana serik dengan apa yang pernah dilaluinya.Hmetro..
agak sedih jgak cita budak ni,tpi itulah realiti bai,kadang2 lu kaya,lu lupa tuhan,lu ingat lu boleh kaya sampai bila,tapi tak bai,itu harta smua tuhan punya,bila2 dia nak dia boleh ambik bai.huhu.



satu lagi tu le,kdang2 nk pilih pasagan idup ni,bkan snga bai,apa yg ko tengok dalam cita KOREA cita cinta,ITU SMUA TIPU je bai,kononya cinta itu indah le,mcm2 bai,wkaka.

wa gua syorkan lu nk pilih bini,lu cari ar anak yatim ke,tk pun owg yg miskin skit,dapat gak lu orang tolong orang miskin,tpi make sure lu tk le miskin sngat,wkaka. gua dh tgk dah kakak ipar gua yg dia ni pun bknya owg kaya,tpi bgus,owg kmpung,pandai masak,tkda le nak action sngat.wkaka.



tpi klau ko dapat owg kaya make sure ko carik yang kuat agama skit,cause owg kuat agama yang kaya dia ni humble,tk berlagak sngat.mcm cikgu aq wlpn kaya dia tk prnh kemut,slu blnja owg,tpi aq tk prnh mtk dia blnja aq pun,aq tk suka makan duit pompuan.wkaka........  KTaWA JAHAT.



wa gua syorkan lu nk pilih bini,lu cari ar anak yatim ke,tk pun owg yg miskin skit,at least dapat gak lu orang tolong orang miskin,tpi make sure lu tk le miskin sngat,wkaka. gua dh tgk dah kakak ipar gua yg dia ni pun bknya owg kaya,tpi bgus,owg kmpung,pandai masak,tkda le nak action sngat.wkaka.


 tpi pling bgus lu cari itu awek owg thailand,krna mndji adat dn budaya turun tmurun owg pompuan thailand mmg hormat gila2 dan taat kat suami. huhu.


 mcm awek jepun,zmn dulu2 arh kan suami jowg kalau balik dia akan basuhkan kaki dia,lau kt sini kena tgajang kot,wkaka. gurau2 je bai..tk pun lu cari awek kemboja,kt sana jowg ni mskin gak argh,kadang hntran dia ko bgi 200 ratus tu pun dh kira bnyk bai,tpi awek kembja dgr cita jowg mmg say ang gila2 suami dia,JANGAN SSKLI curang dgn dia.wkakaka.



 mmbr kata mmbr dia khwin dgn owh phlipes lau tk silap,hntran dia pun murah,kt sini bert 66.WKAKA.awek indon mmber aq org tua lah,dia sngat tk galakkan,walpun kit thu baik buruk2,mana bangsa ada kan? huhu



salah satu punca atau contoh yang aq boleh bagi korang knpa golongan muda byk bankrupt,contohnya nak kahwin. dah le hantaran zmn skrang mahal nak MAMPUS,wkakak,skli dapat bini yg scond hand,tk menyiap ko,wkaka, byk kes brlku,thu2 istri dh tk suci. sedih.. 


okay zmn skrang ni lah aq tgk,kalau ko kahwiin pakai catering RM20 rbu mesti ada dalam tangan ko,tpi itu pun tpulanglah brapa ramai owg datang sana,agak2 ar.cause katering ni dia kira satu kepala RM10 ringgit,klau ko jmput 500 orang,darabkan.huhu.



 tpi benda2 mcm ni kebiasaany owg bandar yang buat,huhu. cuba ko tengk owg kmpung,memang bagus,contoh msa kakak ipar aq kahwin hari tu,pehh hebat siak aq tgk,owg kmpung berganding bahu saling tolong menolong,wlpun jowg bukan ata pertalian drah,berbza lak dgn bandar ni,msing2 wal hal sndiri,huhu. sodih2.. 



owg kmpung ni bgus tolong menolong tu benda biasa.k hntaran zmn skrang aq rasa RM10 ribu argh ko msti ada. jom tgk mengikut status pendidkan 



  • UPSR, PMR/SRP
     - RM1,000 - RM3,000
  • SPM
     - RM 3,000 - RM 8,000
  • STPM/DIPLOMA
     - RM 8,000 - RM12,000
  • DEGREE 
    - RM12,000 -RM15,000
  • 2ND DEGREE/MASTER
     - RM 15,000 - RM20,000
  • PHD 
    - RM20,000 - RM30,000

 kah kah kah ini nak jual anak ke nak kahwin kan anak??????


Nabi s.a.w pernah berkata yang lebih kurang mksd dia lah,aq ringkaskan jew,ambik point je.sbaik2 wanita adalah yang rendah mas kahwinnya.huhu. knapa nabi s.a.w ckp cmni? haha. pikir2kanlah. teringat cita P.ramlee di mana ada satu adgan tu,suami dia kata ni smua salah bapak ko,ltk harga tinggi,skrang ni kan dh susah. hutang sana sini.wkaka


 klo kita tgk artis2 jowg kalau kahwin,mak aii, dua ratus ribu dua ratus dua puluh ringgit dua ringgit dua puluh sen dan 2 sen.wkaka.. last2 skli tk lama 4 bulan cmtu dah bercerai,sbb apa??tkda sunnah bai,tk berkat.tk ikut kata nabi. wkaka. aq slitk2kan ilmu agama kt sini.maaf klo tk suka.SEBAIK2 PERKARA ADALAH BERSEDERHANA itu kta nabi s.a.w argh,bukan kata gua.wkaka. allah prnh kata dlm al quran,aq ambil quotes dia je, wahai mnusia jgnlah kamu mlampaui batas. 



.mcm gula,gula itu pentign bai utk badan,tpi klo lu ambik lebih lu kana diabetes,klau lu ambik kurang bdn lu tk bertnga cause glucose is need to produce energy,cehh gua sltkan bio pulak,tpi itu le kta nabi simple,deep meaning baii..huhu mcm fat,badn lu perlukan fat bai,utk apa?? utk ni le  Protects organs and bones from shock and provides support for organs ,dia mcm kusyen lah,tpi kalau lebih lu kena sakit jantung.wkakaka.. then lu mampus.wkakak.pdn muka lu.. ok next




okay so cmna nak kurangkan beban kahwin yg jimat dpt mengurangkan beban di masa hadapan.haha. apa lgi kahwin ikut cara islam le,ok islam is very simpel,kalau ko kahwin ikut adat ni mmg berat 66.wkaka. 



islam simple,kahwin iatu nikah,dan buat kenduri TUJUAN dia utk bgthu woii aq dah kahwin lah,wkakk,bukan tujuan nk tnjuk yg ko kaya dgn buat gempak gila babun ko punya majlis perkhwnn.simple2 sdh bai..haram2 kalau melampau batas dan ada niat utk proud. ingat tu. bkn makan babi je haram. huhu.



tarahhhhhhhhhhhhhhh
yang kat atas tu ko aq bgi contoh lah,wkaka.. kompang?? skang kan teknologi dah maju bai,apa susah ko record dah le,wkaka. then ko mainkan,aq prnh tgk ada owg buat cmtu. DJ,tk payah arg,ko buat mcm falmily aq wat,ambik laptop,then ambik speaker then mainkan le lagu.wkaka. simpel right? wkakak

Ketua Pengarah Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS), Datuk Dr Mahani Zainal Abidin, berkata ketika ini, dilaporkan banyak golongan muda diisytihar muflis kerana gagal membuat pembayaran balik pinjaman serta menanggung kadar faedah yang tinggi.


Katanya, dengan adanya syarat lebih ketat termasuk mengambil kira pendapatan bersih peminjam, maka risiko lebih ramai ‘bankrap’ akibat tidak mampu membayar balik pembiayaan dapat dikurangkan.“Saya tidak nampak usaha terbaru ini cuba menyekat lebih ramai membeli rumah dan kenderaan, sebaliknya mendidik rakyat berbelanja secara hemah mengikut kemampuan kewangan masing-masing.


“Kerajaan perlu membantu rakyat dengan menyediakan lebih banyak ruang untuk orang ramai memiliki rumah serta tingkatkan pengangkutan awam,” katanya ketika dihubungi Berita Minggu, semalam. Beliau mengulas kenyataan Bank Negara bahawa institusi kewangan kini perlu mengambil kira pendapatan bersih, iaitu selepas ditolak potongan wajib seperti caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, potongan cukai berjadual (PCB), 



selain menetapkan supaya institusi itu memberikan maklumat terperinci mengenai produk pembiayaan dimohon. Katanya, kini ramai mendapat pembiayaan walaupun hakikatnya mereka tidak mempunyai aliran tunai banyak atau lebihan kewangan bagi membayar balik pinjaman.“Keadaan itu bukan hanya ‘menjerat’ peminjam kerana terpaksa membayar faedah yang tinggi jika lewat membuat bayaran balik malah menyekat pengguna berbelanja mengikut kemampuan. Dengan adanya syarat lebih ketat ini, maka pengguna diajar menilai kemampuan diri sebelum berbelanja atau membuat pinjaman.



Sementara itu, Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata garis panduan berkenaan juga mampu mengelakkan lebih ramai pengguna di negara ini berdepan risiko diisytihar muflis akibat tidak mampu membayar pinjaman


. Ketua Pengarah Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS), Datuk Dr Mahani Zainal Abidin, berkata ketika ini, dilaporkan banyak golongan muda diisytihar muflis kerana gagal membuat pembayaran balik pinjaman serta menanggung kadar faedah yang tinggi.




BERAT 66.tpi itu le bai yang trjadi.ok apa lagi yang menybabkan owg muflis disbbkan beban hutang yang banyak. PTPTN le bai.wkaka. ye kew?? iya le.wkaka.. yang ni aq dah tulis dah hari tu pasal ptptn,dah penat dah doh aq nak ulang2 balik,penat tau awk..huhu. klo awk nk thu,awk leh bca le blog saya yang ni..   http://anewmalay.blogspot.com/2012/04/ptptn-wajarkah-di-hapuskan.html    huhu.. dah tk larat den nk cito banyak2..
Nabi s.a.w pernah berkata yang lebih kurang mksd dia lah,aq ringkaskan jew,ambik point je.sbaik2 wanita adalah yang rendah mas kahwinnya.huhu. knapa nabi s.a.w ckp cmni? haha. pikir2kanlah


Nabi s.a.w pernah berkata yang lebih kurang mksd dia lah,aq ringkaskan jew,ambik point je.sbaik2 wanita adalah yang rendah mas kahwinnya.huhu. knapa nabi s.a.w ckp cmni? haha. pikir2kanlah


GAJI KECIK!!


mungkin jgak cause kat malaysia ni tiada gaji minimum,huhu. skarang ni pling2 ar kalau lu orang ijazah gaji pun RM2000 smthing argh. huhu. terus terang wa cakap sama lu,hri ni kilang2,syarika2 jowg ni tk nak lah nk ambik lu kalau ada ijazah cause kalau dia ambik lu olang dia dah nk kena bayar gaji lebih skit,so diorang prefer budak2 diploma cause nk kurang KOS,byar gaji murah. huhu. klau degree dia ska ambik owg luar ngara kot dr ngara yg nilai mata wang dia rendah.biasanya.

 INI ADALAH FAKTA.. fact is fact nothing personal..huhu..ini adalah gaji malaysia berbanding ngara lain. terukk doh. eh tmsk politk lak..

sumber=  http://www.bbc.co.uk/news/magazine-17543356 

check it out itu laman web lau lu pikir gua tipu


bykangkan dgn gaji skecik tu ko nk bayar duit keta,duit ptptn,duit rumah,bil air,bil elektrik,cukai pintu,cukai keta,cukai tanah,cukai gaji,dn mcm2 lagi.wkaka. skang ni pun harga barang dah makin naik,korang thu kan minyak RON97 dah naik sepuluh sen,ko tunggu le kalau krjaan still menang this PRU13 mmg sah2 dia akan naikkan minyak sbgaimana krjaan naikkn mnyk lps dia mnang msa pru13.wkaka.dh msuk politik lak..wkaka..

KAD KREDIT
arg ni lagi satu masalh. BERAT 66. HAHA. lu olang thu kenapa? wkaka. sbb ini kad lu olang rasa lu orang lah manusia paling kaya didunia walapun lu oragn sbnrya org miskin,pasal apa? pasal apa benda lu orang nk beli just zip zag,haha.street lu dapat beli.wkaka. tpi MIND YOU. haha.


                            
                               gunalah aku............................................. ==)
banyak dah glongan muda pasal ini kad kredit dh muflis. ceh baiknya owg jual kad kredit ni.wkak. cuba korang baca ni


Caj Kad Kredit RM50 Setiap Satu
Kosmo!, Rabu 28 Oktober 2009 melaporkan pemegang kad kredit secara keseluruhannya berjumlah lebih 11 juta orang. 



Pada masa ini, permohonan untuk mendapatkan kad kredit dilihat sangat mudah dan pihak bank pula seperti berlumba-lumba untuk mempromosikan kad kredit masing-masing. Antara promosi ialah Tiada Caj Tahunan. Ini bermakna pengguna boleh memohon seberapa banyak kad kredit (jika layak) kerana mereka tidak perlu membayar caj tahunan.



Faktor di atas telah dilihat sebagai salah satu sebab kenapa semakin ramai golongan muda telah diistiharkan muflis akibat daripada penggunaan kad kredit yang tidak terkawal.
Perkara ini agak membimbangkan sehingga pihak kerajaan terpaksa mengambil langkah untuk mengenakan caj sebanyak RM50 bagi setiap satu kad dan RM25 bagi kad tambahan. Peraturan baru itu akan dikuatkuasakan pada tahun hadapan.




Sekali imbas, keputusan kerajaan tersebut akan membenankan pengguna, tetapi sebenarnya tindakan tersebut dibuat adalah untuk mengelakan orang ramai daripada menggunakan lebih daripada 2 kad kredit. Sekiranya seseorang memiliki 10 kad kredit, bermakna mereka kena bayar RM500 setahun (sebelum ini tidak perlu bayar satu sen pun).
Sebenarnya, memiliki 2 kad kredit sudah mencukupi. Lagipun memiliki lebih banyak kad kredit akan menambahkan lagi risiko bertambahnya jumlah hutang. Ini kerana memang sifat manusia yang tidak begitu berdisiplin.



Mengikut Ketua Pegawai Eksekutif Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd. Yusof Andul Rahman, pada akhir tahun 2008 terdapat sebanyak RM23 bilion hutang tertunggak yang membabitkan penggunaan kad kredit. Beliau juga berjata 50% daripada pengguna kad kredit yang telah diistiharkan muflis berumur di bawah 30 tahun.


Manakala Pengurus Besar Kewangan dan Pentadbiran Agensi Kaunseling dan Pengurusa Kredit (AKPK), encik Azman Hasim pula berkata, kira-kira 70% daripada 30,000 pelanggang yang mendapatkan perkhidmatan pengstrukturan semula hutang di agensi tersebut memiliki lebih daripada satu kad kredit. Beliau selanjutnya berkata "Mengikut statistik kami, ramai yang menghadapi masalah hutang selepas memiliki purata lima kad kredit".



Daripada maklumat di atas, kita sepatutnya mengambil pengajaran. Sebenarnya bukan salah memiliki kad kredit - dari satu segi, ianya memang mempunyai kebaikan tertentu sekiranya kita bijak menggunakannya. 


Dipetik agensizaman.blogspot.com. "
Daripada artikel di atas , masalah beban bermula apabila seseorang mempunyai lebih 5 kad kredit pada satu- satu masa. Satu atau dua tiada masalah sebab had limit mungkin dalam RM10,000 sahaja. Jika memiliki 5 kad kredit maka 5 x Rm5,000, ini bermakna maksima yang boleh hutang telah menjangkau sehingga RM25,000.


Tidak salah menggunakan kad kredit, yang salah adalah cara penggunaan yang tidak betul. Memang tidak dinafikan manusia tidak terlepas dari hawa nafsu berbelanja termasuklah penulis sendiri!. Bagi mengelakkan perbelanjaan tanpa batasan ini, satu cara adalah dengan mengurangkan kepada satu atau dua kad kredit sahaja, dan sewajibnya gunakan kad kredit dari perbankan islam kerana ia bebas dari caj berganda dan bebas dari sistem riba.
 Mungkin orang berkata kad kredit konvensional menawarkan banyak poin yang boleh ditebus dengan hadiah, namun ianya masih datang dari SISTEM RIBA!. Oleh itu tepuk dada tanya hati !


.fact is fact nothing personal. hehe

The Danger of Credit Cards
10 Facts Students Need to Know

1

Debt problems can lead to depression, which affects study habits, academic performance and retention rates.

2

Unfortunately, in a few extreme cases, the stress associated with credit card debt has been a factor in student suicides.

3

People stressed about debt (particularly credit card debt) are more prone to heart attacks, insomnia and explosive emotions.

4

Some studies suggest that those students with credit card balances in excess of $1000 drink more, smoke more, use more prescriptions for depression and have lower grade point averages than those who don't carry credit card debt.

5

Debt can stick with students long after graduation. Debt ridden students interested in advanced degrees may not be able to secure graduate loans. Potential landlords, and some employers, routinely review credit histories.

6

Colleges and universities are the one group that makes money out of the credit card industry without bearing any responsibility for educating the students about the possible pitfalls and the devastating effect bad credit can have on their financial future. In return for lucrative fees, many colleges allow the banks and credit card companies to hawk their cards right on campus.

7

Many young adults have been forced by long-term financial problems to file for bankruptcy. In the years 1991-1999, there was a 50% increase in bankruptcy filings for people under 25.

8

Filing bankruptcy can severely damage your credit ratings for years. A bad credit rating may result in an inability to obtain a mortgage, a car loan or any other extension of credit.

9

Companies offer student "teaser" interest rates of 5 to 7 percent and quickly increase them sometimes as high as 20% or even more for those who miss payments or receive cash advances.

10

Missing payments, or making late payments, can result in increased interest rates, late fees of up to $29 each billing cycle and most importantly reporting to a credit agency who will in turn include it on your credit report, which will be seen by all future prospective lenders.



aq bukan tak kasi guna,tapi ko kena bijak2 lah yew. jaga nafsu. huhu. tht masa tentera islam dah hbs berperang,then nabi kata,kita ada lagi satu perang lagi besar,sahabat nabi kata,ya rasullulahh,orang dah telinga putus,luka sana sini adakah ianya still peprangan kecik? apakah pprangan yang dikau maksdkan yg lbh besau? perang nafsu....... simpel right jwpn nabi? simple but deep meaning.... =P


kalau ko tengok media kan,smua tunjuk2kan kekayaan,harta,emm.. that y benda2 mcm ni dah brainwashed manusia punya otak untuk jadi macam orang kaya BUKAN ORANG KAYA. huh. aq bgi ko contoh ko video lagu ni..







THIS IS WE CALLED MIND CONTROL


setakat ini je la pendapat aq,aq nk cita bnyk pun aq tk thu,huhu. ilmu aq klo nak dibandgkn dgn ilmu allah ko clup ko pya jari kt dalam air lau,yang ada air kat hujung jari ko tu,itu le ilmu ko bai,yang laut sbsr tu tu le ilmu allah,byk ag gua tk thu. huhu..lau lu ada apa2 cdgan pendpat,komen arg. gua tk kisah pun. dont worry

 


APA AKAN JADI KALAU KITA MUFLIS??

haha. sng je bai,anda tidak dibenarkan buat pinjaman ag,huhu. anda tidk dibnrkan kluar ngara. teruk2..
nk jadi calon utk bertnding plhnrya pun tk boleh.wkaka. ini pngajian am ni.wkaka.

..


dah babai. penat aq mnls.wkaka. tamat tulis bnda ala ni pkul 5.10 pagi.wkakakak...

No comments:

Post a Comment